חורבת בית לויה

במזרח לכיש על גבעה בגובה של כ-400 מ' מעל פני הים, כנסייה ביזנטית עתיקה עם פסיפסים מרהיבים ונוף מטריף! הכנסייה ופסיפסיה הם אמנם גולת הכותרת בחורבת בית לויה אבל יחד איתם גם מערות מיוחדות ומבנים עתיקים מתקופות קדומות.

ברצפת הפסיפס מגוון רחב של "ציורים"- חיות ים ויבשה, דייגים עם שלל מהים, צורות גיאומטריות שונות, פני אדם, כתובות ופירות שונים, ביניהם כמובן אשכולות הענבים של שלושה זנים שונים.

לא רחוק מהכנסייה קיים גם מסגד וכן מקווה וחרוטות מנורה- האתר בית לויה טומן בחובו הרבה!

בין פסיפסים עתיקים מהמיוחדים בארץ, מערות נסתרות וטבע בתולי נשמע על יוצרי הכנסייה,  על הקהילה שחיה כאן ובנתה את המבנה ועל המערות החצובות המרתקות- חלקן שימשו למגורי יונים, חלקן היו מקוואות ובתי בד וחלקן שימשו למסתור בתקופות קשות. 

שימו לב- האתר נמצא בלב שטח אש פעיל ולכן הביקור בו בתיאום מראש בלבד

אשמח לקחת אתכם לסיור בבית לויה.

איך מגיעים

הדרך אל חורבת בית לויה משובשת אך עבירה לרכבים פרטיים על דרך הפטרולים המסומנת אדום מצפון ליישוב אליאב. ניתן לחנות את הרכב בסמוך לאתר על השביל האדום ולעלות ברגל. רכבי 4X4 יוכלו להגיע עד האתר עצמו. 

דרגת קושי

קלה עד בינונית

עונה מומלצת

לאורך כל ימות השנה, המערות מספקות קרירות נעימה בימי הקיץ ומחסה מהגשם בימי החורף.

דרכי גישה לחורבת בית לויה

על מנת להגיע לנקודה עצמה יש צורך ברכב 4X4. 
לבעלי רכבים פרטיים ניתן לחנות בנקודה הנמצאת במרחק הליכה מן האתר. 
אל האתר מגיעים בדרך הפטרולים דרך המסומנת באדום. ניתן להתחבר לדרך זו מכביש 35 בצפונה (ליד בית גוברין)  או מכביש 358 בדרומה (ליד היישוב אליאב). 
כניסה לשטח מצפון: דרך הפטרולים המסומנת אדום מכיוון כביש 35 מזרחית לבית גוברין
כניסה לשטח מדרום: דרך הפטרולים המסומנת אדום צפונית ליישוב אליאב
מדרך הפטרולים הטיפוס לגבעת חורבות בית לויה יכולה להיות רגלית או בעזרת רכב 4X4
חניה: למרגלות האתר
חשוב! בכל רחבי האתר ישנם פתחי בורות מסוכנים, יש להיזהר!
 

בית בד בחורבת בית לויה

במקום נמצא בית בד קדום להפקת שמן זית. עצי זית סבבו את האזור בתקופות קדומות  ושמן זית היה מרכיב חשוב באורח החיים של התושבים- למאכל, למאור, לשימושים קוסמטיים ופולחניים. עדות לשימוש נרחב זה הינם בתי הבד הרבים שנמצאו באזור. 

מקווה קדום בחורבת בית לויה

כחלק מהסיור, נגיע גם אל אחת המערות ובה גרם מדרגות מרשים העשוי לרמז כי המערה שימשה כמקווה לאוכלוסייה המקומית. אל המקווה מובילה תעלת ניקוז ובתוכו גם פתח למחילת מסתור מימי המרידות. 

מערות קולומבריום

בחורבת בית לויה נמצאו גם מספר מערות קולמבריום מרשימות במיוחד. המערות הללו הן מעיין שובך יונים תת קרקעיים ובהם אלפי כוכים לגידול יונים. מדוע השקיעו כל כך בגידול יונים ולאיזו מטרה? על כך נשמע במהלך הסיור בחורבת בית לויה. 

הכנסייה הביזנטית בבית לויה

כנסיה מרשימה מהתקופה הביזנטית, על רצפתה מגוון פסיפסים מהיפים בארץ.

חורבת עמודה

מצפון לחורבת בית לויה נמצאת חורבת עמודה, שנחפרה רבות לאחרונה, ובה נמצא מבנה מהתקופה ההלניסטית, שיתכן ששימש כמקדש או ארמון אדומי. גם בחורבת עמודה ישנן מקוואות, בתי בד, מערות קולבריום ומחילות מסתור.

תוכן עניינים
נעים מאוד..

אני ניצן מגל, מורת דרך מזה כ-13 שנים, אוהבת אדמה ואוהבת אדם. 

בכל שנות עבודתי כמורת דרך הדרכתי מגוון קבוצות בכל רחבי הארץ. זכיתי לטייל בנופים המשתנים עם קבוצות מכל רחבי העולם וכן קבוצות שוחרות ידע וטבע מהארץ. כעת ההתמחות בחבל ארץ זה הוא עיקר עבודתי. זו זכות לגור באחד המקומות היפים בארץ ועוד יותר מכך- להפוך את ההדרכה במקום הזה למקור פרנסתי. אני מאמינה גדולה בחיבור להיסטוריה שלנו, לטבע שסביבנו ולחוויה שבגילוי ואשמח לקחת אתכם לסיור או טיול בחבל לכיש. 

מוזמנים ליצור קשר!

למה לטייל דווקא בחבל לכיש?

כי מעולם לא הייתם שם!
כי זה קרוב- קפיצה קטנה מכביש 6!
כי זה מדהים כמה יפה פה לאורך כל השנה!
כי יש פה הכל מהכל- תצפיות, מערות, פריחות ואתרים מרתקים- ובעיקר חופש אמיתי ונגיש!

'ארץ הכרמים' הינו בית למגוון סיורים וטיולים בחבל לכיש. כל טיול או סיור מתוכננים היטב מתוך היכרות מעמיקה עם מיטב המקומות שיש לאזור להציע.

דברו איתי

חורבת בית לויה מפה

מה עוד באזור

סיור בדרך מלכי יהודה

סיור בדרך מלכי יהודה דרך נושאית חדשה במזרח לכיש דרך חדשה החוצה את שפלת יהודה הדרומית מאזור בית גוברין בצפון ועד לחורבת רימון אשר ביער

קרא עוד »
סיור בתל לכיש

סיור בתל לכיש מסלול טיול בתל אביב של ימי המקרא תל לכיש עבר מתיחת פנים לקראת פתיחתו המחודשת וכיום חושף את חשיבותו הרבה לאורך ההיסטוריה.  בסיור

קרא עוד »
סיור בבית גוברין

סיור בבית גוברין מסלול טיול תת קרקעי בארץ אלף המערות גן לאומי בית גוברין הנמצא בשפלה הדרומית הוא אחד האתרים המרשימים באזור. 'ארץ 1000 המערות'

קרא עוד »